1. Delivery of the goods
Delivery of the goods from the seller to the buyer takes place in the manner, at the place and at the times indicated in the order in the online store. If the delivery time is not stated in the order, the seller must deliver the goods to the buyer within a reasonable time, and within 30 days of the order from the customer. If the seller is to ensure that the goods are sent to the buyer, he is obliged to have the goods transported to the destination. In addition, in a suitable manner, and under normal conditions for such transport. The place of destination is with the buyer, unless otherwise separately agreed between the parties.
2. The risk of the goods
The risk for the item passes to the buyer when the item has been taken over by the buyer in accordance with the agreement. If the delivery time has arrived and the buyer fails to take over an item that has been placed at his or her disposal according to the agreement, the buyer still bears the risk of loss or damage due to the characteristics of the item itself.
3. Right of withdrawal
The buyer can cancel the purchase of the item according to the provisions of the Right of Cancellation Act. The right of withdrawal means that the buyer can return the goods to the seller without reason, even if there is no defect in it and even if it has not been delivered. If the item is received in return more than 14 days after the buyer received the item, the return will not be approved and will be returned to the buyer. The buyer will then be charged for shipping costs.
How to do it:
4. Examination of the goods
When the buyer receives the item, it is recommended that he or she examines to a reasonable extent, within 10 days at the latest , whether it is in accordance with the order. Among other things, if it has been damaged during transport, or if it otherwise has defects. If the item does not match the order or has defects, the buyer must notify the seller in the event of a complaint, cf. clause 11 of the contract.
5. Complaints and defects
If there is a defect in the goods, the buyer must, within a reasonable time after he or she discovered it, notify the seller that he or she wants to claim the defect. The deadline can never be later than two months from the time when the consumer discovered the defect. Complaints must still be made no later than two years after the buyer took over the item.
Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende krav direkte til kreditorer (kredittkortselskapet). Meldingen til selgeren eller kreditorer bør være skriftlig (e-post, telefaks eller brev). I tilfellen av garantisak, hvis for eksempel ble produktet skadet på fabrikken eller under transporten, dekker Airsuspension AS ikke noe andre ekstra kostnader, (inkludert bilverkstedets kostnader) bortsett fra de produktene vi har solgt.
6. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake. Kjøper kan også kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren. Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller.
Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse. Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen. Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24. Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt 11.
7. Kjøperens rettigheter ved mangel
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og erstatning fra selgeren. Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig. Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold.
Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving. Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag. Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33. Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf denne kontraktens punkt 11. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.
8. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake. Kjøper kan kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkasso gebyr og gebyr ved ikke forskuddsbetalte uavhentede varer. Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet. Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt. Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt.
However, the seller cannot cancel while the additional period is running, unless the buyer has said that he or she does not want to pay. Compensation: The seller can claim compensation from the buyer for financial loss he or she suffers as a result of a breach of contract on the part of the buyer, cf. Consumer Purchase Act § 46. Interest for late payment/collection fee: If the buyer does not pay the purchase price in accordance with the agreement, the seller can demand interest of the purchase price in accordance with the Act on Interest in Late Payment. In the event of non-payment, the claim may, after prior notice, be sent to debt collection, and the buyer may then be held liable for fees in accordance with the law on debt collection activities and other collection of overdue monetary claims. Fee for uncollected, non-prepaid goods: If the buyer fails to collect unpaid goods, the seller can charge the buyer a fee of NOK + return shipping. The fee shall at most cover the seller’s actual expenditure for delivering the goods to the buyer. Such a fee cannot be charged to buyers under the age of 18.
4580 LYNGDAL, Stamsøyveien 30
Telefon : 99-33-44-99
post@airsuspension.no
Man-Fre 07:30 - 15:30
Utviklet av OCS
For å kunne tilby de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Hvis du samtykker til disse teknologiene, kan vi behandle data som for eksempel surfeatferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Hvis du ikke samtykker eller trekker tilbake samtykket, kan det ha negativ innvirkning på visse funksjoner og egenskaper.